ניר פוצ'טר
שותף-מייסד ו-CMO
Lightricks

חברת Lightricks (לייטריקס) מפתחת כלי עריכת תמונות וסרטוני וידאו במובייל. החברה הירושלמית, שאחראית על להיטי הורדות כמו Facetune ו-Enlight, אפליקציות בתשלום, שרשמו כבר יותר מ-7 מיליון הורדות. חוץ מהפופולאריות אצל המשתמשים נבחרו האפליקציות של החברה לטובות ביותר על ידי אפל. ניר פוצ'טר הוא אחד מהמייסדים של החברה ומי שאחראי על השיווק הבינלאומי שלה.

במסגרת השירות ביחידת הנ"מ, פגש פוצ'טר את ד"ר זאב פרבמן, מי שיהיה לעתיד מנכ"ל החברה. אחרי השחרור שכנע פרבמן את פוצ'טר ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה העברית, בה הוא כבר התחיל ללמוד. לאחר התואר הראשון החליט פוצ'טר להתמחות בבינה מלאכותית, והשלים לימודי תואר שני. לפני כ-5 שנים הקימו פרבמן, פוצ'טר ביחד עם ירון אינגר ועמית גולדשטיין את Lightricks.

במסגרת אחריותו, מטפל פוצ'טר בכל פעילות המרקטינג של החברה. "התפקיד שלי כולל מציאה של הדרכים המיטביות להגיע לכמה שיותר משתמשים משלמים; ללוות יצירה והפצה של תוכן מעניין לרשתות החברתיות; לאסוף ולנתח את ה data שנצבר אצלנו, ולדאוג שיופקו ממנו פעולות אופרטיביות".

במסגרת פעילותו, עובד פוצ'טר באופן צמוד עם צוות של מתכנתים שמפתחים מערכות מרקטינג פנימיות, שמאפשרות לחברה לנהל באופן חכם יותר את הקמפיינים שלה: "בתור חברת B2C, חשוב לנו מאוד הקשר עם המשתמשים שלנו, ולכן יש לנו גם צוות מסור של שירות לקוחות, שזמין 24/7".

מהו האתגר הכי משמעותי שאיתו התמודדת בתור סמנכ"ל שיווק?

בגלל שהתחלנו כחברת bootstrap (צעד שאני ממליץ עליו לכל מי שיכול לעבוד במודל הזה), כאשר Facetune, האפליקציה הראשונה שלנו יצאה לעולם, היה אתגר גדול להביא לידיעת העולם את עצם קיומה, ותקציב השיווק שלנו עמד על 500 דולר בלבד. באותם ימים פייסבוק רק השיקו את מוצר הפרסום שלהם לאפליקציות. הצלחנו לפרסם שם באופן יעיל, וכל פעם השתמשנו ברווחים כדי להגדיל את תקציב הפרסום עוד ועוד, וכך להגיע למיליוני משתמשים. אבל אני מוצא גם את ההצלחה הנוכחית של החברה מאתגרת. למצוא את האנשים הנכונים להגדיל את הצוות, להעביר סמכויות בדברים שהייתי רגיל לעשות בעצמי, במיוחד בסכומים עצומים של כסף, זה לא פשוט. אני שמח שיש איתי צוות של אנשי מרקטינג מעולים שאפשר לסמוך עליהם.

התפקיד מזכיר לי משחקי אסטרטגיה ששיחקתי בהם בתור ילד... רק שזה מתרחש בחיים האמיתיים

בניגוד לתפקידים כמו CTO או CPO, יש לא מעט חברות שמרגישות ש-CMO הוא לא תפקיד הכרחי ומוותרות עליו בגלל שיקולי תקציב למשל. מה אתה חושב על זה?

אני חושב שבחברת B2C זה תפקיד קריטי. צריך להכיר תחומים רבים ולקשר בין אנשים מתחומים שונים לחלוטין (סטטיסטיקה, סושיאל, קריאיטיב), כדי לייצר צוות שעובד יחד ומפיק את המיטב לחברה. אני לא מבין איך אפשר לגדול בלי משהו שמתמקד רק בזה.

מהן התכונות החשובות ביותר הדרושות למנהל שיווק?

התפקיד מאוד משתנה לפי אופי הביזנס של החברה והשלב שבו היא נמצאת. אצלנו התפקיד תמיד היה אנליטי מאוד עם דגש על רכישת יוזרים. ככל שהחברה גדלה נכנסים אלמנטים נוספים חשובים כמו סושיאל מדיה, ברנדינג וכו. אולי תכונה אחת שאני יכול להוסיף על אנליטיות, זו גמישות. יש לזה כל מיני ביטויים. זה הגמישות להסתכל על המוצר ״מבחוץ פנימה״ מנקודת המבט של המשתמשים, ולא מנקודת המבט של צוות המוצר, שעלולה להיות מוטה. זה הגמישות, להסכים לוותר על כל ההנחות המקדימות, ולהסכים לנסות הכל, וזה הגמישות לשנות את האופן שבוא אנחנו פונים לבעיה, כי זה תחום שמשתנה בקצב מהיר מאוד ובאופן תדיר.

מה החלק הכי קשה בתפקיד?

שיווק זו עבודה שלא נפסקת אף פעם, וכל הזמן יש בלתמי״ם, וגם בלעדיהם צריך לעבוד מסביב לשעון. כל הזמן צריך להיות עם יד על הדופק ולדעת מה קורה בכל אחד מהתחומים ומתי צריך להתריע על בעיות ולשנות דברים. מהפרספקטיבה הזו זו עבודה תובענית שמכריחה אותך למצוא את הדרכים להתמודד עם העומס ולדעת מתי להתנתק מהעבודה.

ומה החלק הכי כייפי?

יש המון אקשן בתפקיד. כל הזמן מריצים קמפיינים חדשים ומנסים דברים חדשים, ורואים תוצאות ומהר. זה קצת מזכיר משחקי אסטרטגיה ששיחקתי בהם בתור ילד רק שזה מתרחש בחיים האמיתיים.

מה העובדים בחברה לא יודעים עליך?

אני מתאמן בג׳ו ג׳יטסו ברזילאי כבר הרבה שנים יחד עם זאב. כך שפעמיים בשבוע אנחנו יכולים ליישב ויכוחים בקרב ידידותי. הבעיה - בקרבות הוא תמיד מנצח.

שיתוף