מאיה גרוסמן
Director of Marketing
Colu

מאיה גרוסמן, Director of Marketing ב-Colu, התחילה את הקריירה שלה בשיווק לפני יותר מעשור. כבר בזמן הלימודים לתואר הראשון במנהל עסקים עם התמחות בשיווק ומימון - הבינה גרוסמן, ששיווק זה מה שמעניין אותה והחליטה למצוא מקום עבודה שחי ונושם דיגיטל וסושיאל.

את דרכה בעולם השיווק החלה גרוסמן בחברת יחסי הציבור Blonde 2.0, שם למדה מאפס כל מה שקשור לניהול קהילות, סושיאל מדיה ו-PR. גרוסמן צמחה בחברה והתקדמה עד לתפקיד משנה למנכ"ל, וכאשר הרגישה שהיא רוצה להתנסות גם 'בצד הלקוח' היא הצטרפה ל'סודה סטרים' כמנהלת הדיגיטל הגלובלית. לאחר מכן, שימשה בתפקיד Head of communications בתכנית האקסלרטורים הגלובלית של מיקרוסופט, שם היתה אחראית על בניית המותג, קידום התכנית והסטארטאפים שהשתתפו בה ברחבי העולם ובניית אסטרטגיה שיווקית ששימשה את מנהלי השיווק המקומיים ב-7 אקסלרטורים. אחרי כמה שנים של עבודה עם סטארטאפים וייעוץ, החליטה גרוסמן לדבריה ש'הגיע הזמן לקפוץ למים בעצמי ולהצטרף לסטארטאפ וכך הגעתי ל-Colu'.

על מה את אחראית ב-Colu?

כשהצטרפתי ל-Colu לא היתה מחלקת שיווק. הקמתי את המחלקה וכרגע כל מה שכלול בהגדרה של שיווק נמצא תחת תחום האחריות שלי. האסטרטגיה, הסיפור והמיתוג, PR, פרסום, Product Marketing ו-Growth, סושיאל וניהול הקהילות ולאחרונה גם כל מה שקשור לקידום ה- ICO של Colu

מהו האתגר הכי משמעותי שאיתו התמודדת בתור סמנכ"לית השיווק של Colu?

הייתי אומרת שהיו שני אתגרים עיקריים: להבין ולחדד את הסיפור של המותג בדרך שתהיה קלה להבנה ומושכת עבור כל השחקנים ב-marketplace - במקרה שלנו מדובר על בעלי עסקים ומשתמשי קצה. אתגר נוסף היה לבנות תהליכים מסודרים סביב מדידה. יש מיתוס סביב העולם של שיווק, שקשה למדוד תוצאות וזה פשוט לא נכון. אפשר וצריך למדוד הכל, וזה משהו שהטמענו חזק בתרבות הארגונית שלנו ולא רק סביב שיווק.

בניגוד לתפקידים כמו CTO או CPO, יש לא מעט חברות שמרגישות ש-CMO הוא לא תפקיד הכרחי ומוותרות עליו בגלל שיקולי תקציב למשל. מה את חושבת על זה?

אני חושבת שבשלבים שונים של החברה יש צרכים שונים מבחינת בעלי תפקידים. לסטארטאפ בתחילת דרכו יש צורך חזק יותר במנהל מוצר או CTO כי בלעדיהם לא יהיה בכלל מוצר לשווק, אבל כשהחברה גדלה כמעט תמיד יש צורך בפעילות שיווקית. הבעיה הרווחת היא שבדרך כלל מביאים CMO מאוחר מדי. הרבה פעמים המנכ"ל או אחד מחברי ההנהלה לוקחים על עצמם את השיווק בנוסף לתחום האחריות שלהם ולא מבינים למה זה לא עובד... הביטוי if you build it they will come הוא מיתוס. זה לא עובד בעולם שבו יש כמויות אדירות של מידע, אלפי אלטרנטיבות כמעט בכל תחום ועשרות פלטפורמות לגעת בצרכנים (B2B ו-B2C). אין ספק שעדיין צריך מוצר טוב, שיווק לא מחפה על מוצר גרוע, אבל אפשר לבנות את המוצר הכי טוב בעולם ואם אף אחד לא ידע עליו הוא לא יצליח ולכן חשוב להביא מנהל שיווק.

יש מיתוס סביב העולם של שיווק, שקשה למדוד תוצאות וזה פשוט לא נכון. אפשר וצריך למדוד הכל, וזה משהו שהטמענו חזק בתרבות הארגונית שלנו ולא רק סביב שיווק.

בואי נדבר רגע קצת על האופי של מנהל שיווק מוצלח. מה לדעתך התכונות החשובות לו?

אני חושבת שאולי בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים מנהל שיווק טוב בעייני הוא ג'נרליסט. הוא מישהו שמכיר באופן בסיסי הרבה מאוד מהדיספלינות שמרכיבות את עולם השיווק ולאו דווקא מתמחה רק בתחום אחד. אני חושבת שצריך ראייה מאוד רחבה על כל מה שקורה בחברה ועל החזון כדי לחשוב אסטרטגית ובתוך זה צריך את היכולת להבחין בין העיקר לתפל. כל הזמן לחשוב 80-20. האם זה ישפיע על השורה התחתונה ויזיז את המחט? אם התשובה היא לא, אז לדעת לוותר. חשוב להיות מנהל טוב. לדעת להניע אנשים, להעצים אותם ולהוציא מהם את המיטב ולא לעשות micro management. חשוב להבין שאי אפשר להצליח לבד, הצלחה תבוא בזכות צוות טוב של אנשים מוכשרים, אז לא לפחד לגייס עובדים שהם מומחים בתחומם. הצלחה שלהם = הצלחה שלכם. ומעבר לזה, חשוב בעיניי כל הזמן ללמוד ולהתפתח, גם בתפקידים הכי בכירים. עולם השיווק משתנה על בסיס יומי וצריך להישאר עם היד על הדופק.

מה החלק הכי קשה בתפקיד?

הצורך לעבור כל הזמן בין מיקרו למאקרו, בין האסטרטגיה לטקטיקה ולא לשקוע יותר מדי באחד מהם ולשכוח מהשני. ואולי גם הצורך לתעדף, כל הזמן לקחת החלטות קשות בלי הרבה מידע ולסמוך על שיקול הדעת שלי.

ומה החלק הכי כייפי?

לראות את התוצאות בשטח. בעולם של סטארטאפים החלטות שמתקבלות ביום ראשון יוצאות לפועל ביום רביעי ושבועיים אחרי יש כבר תוצאות. זה מרגש לראות משהו שעבדת עליו מצליח ודוחף את החברה קדימה.

מה העובדים ב-Colu לא יודעים עליך?

שאני דוברת ספרדית בזכות שנים של צפייה בטלנובלות וטיול לדרום אמריקה

שיתוף