אפרת פניגזון 
סמנכ״לית שיווק
Airobotics

אפרת פניגזון היא סמנכ״לית השיווק של Airobotics בשנה וחצי האחרונה, ואחראית על אסטרטגיית שיווק, מיתוג ומיצוב, תקשורת ודוברות, יח״צ, יצירת הזדמנויות עסקיות (Lead generation), פיתוח עסקי ותמיכה במכירות. היא בעלת ניסיון של 15 שנה בענף ההייטק, בתחומים שבהם נפגשים הטכנולוגיה והשיווק הגלובלי, ובצבא היא שירתה בתפקיד מודיעיני במשרד ראש הממשלה. לאחר השחרור המשיכה פניגזון ללימודים במכללת סלע ברמת גן וסיימה תואר במדעי המחשב בהצטיינות מאוניבסיטת מונאש באוסטרליה.

את הקריירה המקצועית שלה התחילה פניגזון בתור מפתחת בחברות משחקי וידאו (Sony PlayStation, Xbox, Nintendo) בישראל ובאוסטרליה, ולאחר מכן ייסדה את ענף ״ניו מדיה״ במכון הייצוא הישראלי ושימשה מנהלת הפיתוח העסקי בו. לפני התפקיד הנוכחי כיהנה כדירקטורית השיווק בחברת viaccess-orca, חברה בת של קבוצת Orange העולמית וכיום היא חברה בארגון Supersonas, שמקדם נוכחות נשית מאוזנת בנקודות מפתח בישראל.

מהו האתגר הכי משמעותי שאיתו התמודדת בתור סמנכ"לית שיווק?

השקת החברה ביוני 2016. Airobotics עד אז ומיום הקמתה הייתה החברה ב-Stealth mode, וכשהצטרפתי במאי 2016 האתגר היה ליצור מאפס אסטרטגיית שיווק, אסטרטגיית מותג, תשתית מסרים, תכנים, אתר, להטמיע מערכות כגון CRM ו-Marketing Automation, ואת כל זה להשיק בדדליין מאוד אגרסיבי של 7 שבועות מיום תחילת העבודה.

רק כדי להמחיש את הקצב המטורף אצלנו: ביום הראשון לעבודתי ב-Airobotics כבר הייתי על המטוס בדרך לסיליקון ואלי, כדי להיפגש עם דירקטוריון החברה לדיוני אסטרטגיה שיווקית והצגת תכנית ההשקה.

בניגוד לתפקידים כמו CTO או CPO, יש לא מעט חברות שמרגישות ש-CMO הוא לא תפקיד הכרחי ומוותרות עליו בגלל שיקולי תקציב למשל. מה את חושבת על זה?

אני מאמינה שזה נובע מחוסר הבנה של חשיבות אבן היסוד הזו שנקראת שיווק. ללא שיווק נכון וטוב, חברות עלולות להיעלם או לא לממש את הפוטנציאל שלהן. הפונקציה השיווקית אמונה על יצירת המיקום הנכון של החברה בשוק (Positioning), ליצור אמון אצל הלקוחות, ליצור מותג חזק ומה שאני מגדירה כ״מדד נחשקות״ – עד כמה החברה מעניינת ומציעה ערך אמיתי ללקוח. ללא כל אלה, צוות המכירות ייתקל באתגרים במכירה ובשימור הלקוח, מה שישפיע על כל שאר המחלקות בארגון.

השיווק גם אחראי על חינוך השוק, חדירה לשווקים ויצירת הזדמנויות עסקיות חדשות לחברה – פעולות הכרחיות לצמיחת החברה. אני מאמינה שבישראל ההבנה של חשיבות תפקיד ה-CMO בחברות B2B הולכת ומתפתחת לטובה, אך הדרך עוד ארוכה - תעשיית ההייטק שלנו ששמה דגש לא מאוזן על מחקר ופיתוח ונוטה להשקיע ולהעריך פחות את תחומי השיווק והביזנס.

אני מאמינה שבישראל ההבנה של חשיבות תפקיד ה-CMO בחברות B2B הולכת ומתפתחת לטובה, אך הדרך עוד ארוכה

מהן התכונות החשובות ביותר הדרושות למנהלת שיווק?

תקשורתיות, אינטיליגנציה רגשית, להיות שחקנית צוות ושחקנית נשמה, ניהול פרויקטים ומשאבים, הבנת תהליכים מערכתיים, תפיסה טכנולוגית (במקרה של הייטק), אומץ (לקיחת סיכונים), סקרנות, יצירתיות. עם תמהיל כזה, מנהל השיווק לא מפחד להרים מהלכים מובילי שוק ומעצבי דעה.

מה החלק הכי קשה בתפקיד?

הצמיחה המהירה של Airobotics יוצרת צווארי בקבוק במהירות התגובה לשינויים ובמענה לכל הבקשות הנכנסות והדרישה מהשוק. בנוסף, הפיתוי להשתמש בכלים ובערוצים מגוונים בשיווק הוא גדול, אך כסטארטאפ עם משאבים מוגבלים צריך לדעת לשמור על פוקוס ולבחור נכון את הטקטיקות והקמפיינים שיביאו הכי הרבה הזדמנויות עסקיות אמיתיות ויראו ROI גבוה.

ומה החלק הכי כייפי?

עבודה עם טאלנטים, אנשים מוכשרים כל אחד בתחומו, חדורי מטרה ומגניבים ביותר. גם המשקיעים וחברי הדירקטוריון שלנו הם אנשים שלעבוד לצידם וללמוד מהם זו זכות גדולה.מעבר לזה הכיף הגדול הוא יצירה של טכנולוגיה שיכולה לשנות תעשיות ולשפר חיי אדם. ובנימה האישית, הכי כיף שהבן שלי משוויץ לחברים שלו בסרטוני יוטיוב של הרצאות שלי בכנסים ואומר ש״אמא שלי מפורסמת״.

מה העובדים בחברה לא יודעים עליך?

היו לי 3 חנויות בעבר: 2 לתכשיטים ואביזרי אופנה במלבורן, אוסטרליה, ואחת נוספת לבגדי מעצבים בתל אביב. בעברי גם הייתי מעצבת תכשיטים והיה לי עסק לאופנה ב-eBay. הם גם בטח לא יודעים שיש לי אזרחות אוסטרלית ושבעבר הייתי מתכנתת מחשבים.

שיתוף